Nogen ‘oppefra’ må hjælpe

Du har set det på film: Helten er ved at styrte ud over kanten og ned i dybet. Et stort orkester spiller højt og dramatisk, mens helten hænger der og holder fast med kun en hånd. I 99 % af alle tilfælde (på film) der bliver helten reddet med hjælp ’oppefra’ – der er nogen som rækker hånden ud og redder helten fra en grusom død. Det er kun Spiderman, Supermand og andre superhelte, der kan redde sig selv.kanten

På afgrundens rand
Jeg har aldrig selv været i præcis den situation. Alligevel ved jeg, hvad det handler om. Jeg kender følelsen af at være på afgrundens rand, på vej ned, ud og væk. Når noget ondt rammer mig, så er det som at blive skubbet ud over kanten. Så hænger jeg der og holder fast med det yderste af neglene. Jeg er ingen supermand og det er du heller ikke. Vi er afhængige af, at der er nogen ’oppefra’ der rækker ud og hiver os op.

Jeg råber højt til Gud
I en desperat situation vil de fleste – uanset tro – råbe højt til Gud om hjælp. Vi kan ikke lade være. ”Jeg råber højt til Gud om hjælp; han skal høre mig. På nødens dag søger jeg Herren, utrætteligt rækker jeg min hånd frem!” (Salme 77,2-3). Men hvad nytter det? Alle har gjort det: Råbt højt til Gud om hjælp, og alle har også oplevet dét, at der intet skete! Nej, for der er ikke altid overensstemmelse mellem mine ønsker og Guds handlinger. Heldigvis, for tænk efter: det er en skræmmende tanke at forestille sig, at alle ens ønsker blev opfyldt og at alle bønner om hjælp blev mødt præcis som vi forestillede os det.

Gud griber din hånd
Du behøver ikke læse hele Bibelen, men der er ét vigtigt budskab du skal kende: Fra første til sidste side i Bibelen står der: GUD HJÆLPER! Fx ”Jeg er Herren din gud, der griber din højre hånd og siger til dig: Frygt ikke, jeg hjælper dig!” (Esajas 41 13). Det er min erfaring, at det er sandt. Selv i den mest håbsløse situation, der vil Gud gribe din hånd og redde dig. Det er ikke sikkert, du ser det tydeligt. Mirakler er nemlig ikke altid store show-numre. Det er kun undtagelsesvis, at Gud sætter naturen ud af kraft og lader overnaturlige ting ske for at hjælpe dig. Men du kan altid regne med, at Gud griber din hånd og holder fast. Du styrter ikke i afgrunden. Gud vil give dig de ressourcer du behøver i form af kærlighed, mening, håb, tro og fred.

Vi er Guds gaver til hinanden
Det sker også at mennesker omkring dig rækker hånden ud til dig i svære situationer. Du skal vide, at når mennesker tilbyder hjælp, så er også det Guds indgriben. Vi er Guds gaver til hinanden! Jesus siger ”Du skal elske din næste som dig selv.” Gør du det, da er det Guds kærlighed mennesker møder gennem din hjælp! Og når andre tilbyder dig en hånd, så er det Gud, der rækker ud til dig.

Kærlig hilsen Jan Kornholt

Trykt i 'NYT fra Købnerkirken' februar-marts 2015

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *