Hvis Gud er god …

Hvorfor er der så meget ondt i verden? Hvis Gud er god og almægtig hvorfor griber han så ikke ind og stopper meningsløse ulykker og ondskab? Spørgsmålet om det ondes problem er blevet diskuteret så længe der har været mennesker med tro på Gud. Og vi spørger stadig.

Hvad er det for en Gud som lader dette ske”Religion er ren narresut”
Når vi møder den meningsløse ondskab så er det naturligt enten at anklage Gud eller helt benægte hans eksistens. DR journalisten Adam Holm gør begge dele i en kronik i Politiken 12. maj 2013. Efter en tragisk trafikulykke skriver Adam Holm om at troen ikke hører hjemme i et civiliseret samfund:  

”Jørgen er død. Han blev 16 år. På en isglat vej mistede han herredømmet over sin knallert og skred ind under en modkørende bil. Jørgens voldsomme afsked med de levendes rækker har forstærket min intense modvilje mod religion. Hvordan kan en gud, der kaldes god og mild, tillade en sådan eklatant uretfærdighed? Det er meningsløst. Og der er ikke noget svar fra de højere luftlag. Præster kan ikke med Bibelen i hånden forklare, hvorfor Jørgens liv skulle slutte nu. Gud er enten impotent eller ondsindet. Er dét en gud, der er værd at dyrke? Religion er ganske enkelt ren narresut.”

Er Gud svag eller ond?
Jeg har selv mødt den meningsløse ondskab og jeg ved at det netop ingen mening giver at uskyldige rammes af lidelse og tidlig død. Derfor råber vi af Gud og kræver svar. Den græske filosof Epikur (341-270 f. kr.) var den første til at formulere spørgsmålet:

Enten vil Gud afskaffe det onde og kan ikke, eller han kan, men vil ikke, eller han hverken vil eller kan, eller han både vil og kan. Hvis han vil, men ikke kan, er han svag. Hvis han kan, men ikke vil, er han ond. Hvis han hverken kan eller vil, er han både svag og ond. Hvis han både vil og kan, hvilket er det eneste der sømmer sig for Gud, hvor kommer det onde da fra, og hvorfor afskaffer han det ikke?”

Spørgsmålet er svaret!
Der findes ikke noget fornuftigt svar på det ondes problem. Alle mulige og umulige svar er afprøvet. Jeg tror at Gud både kan og vil bekæmpe det onde, men jeg forstår bare ikke hvorfor ikke Gud tydeligere viser sin magt og sin vilje. Bibelens budskab indrømmer blankt at der ikke findes et klart og entydigt svar. Men Bibelen fortæller at Gud kæmper mod det onde. Det onde kommer ikke fra Gud. Bibelen giver plads til vores forundring og protest imod lidelsen. Det giver derfor god mening at beklage sig til Gud over den meningsløse ondskab for spørgsmålet er svaret! Når vi fortvivlet efterlyser et svar på det ondes problem, så bekender vi samtidig at vi kæmper på kærligheden og det godes side – ligesom Gud selv – og så er vi tæt på selve meningen med livet!

Jesus er svaret!
Det store slag mellem Gud og det onde var da Jesus bliver slået ihjel og senere opstod. Her afslørede Gud sin sande natur – kærligheden. Jesus – Guds søn – viser os at Gud er i verden for at dele vores spørgsmål og lidelser. Det store mysterium i det kristne budskab er at den almægtige Gud vælger at gøre sig magtesløs og prisgivet de samme vilkår og ondskab som sine skabninger. Jamen kunne Gud ikke bare… spørger vi forundret. Jo, Gud kunne helt sikkert alt muligt, men valgte kærligheden som sit redskab til at redde os. Ved at ofre sig for os – ved at gå i døden for sine venner viste Jesus hvad livet handler om: At elske! Guds Kærlighed har ikke afskaffet død og ondskab. Men da Jesus døde og opstod, vandt Guds kærlighed en afgørende sejr, som betyder at ingen meningsløs ondskab eller nogen død kan true kærligheden mellem Gud og mig og kærligheden mellem mennesker.

Tro er ikke at kunne forklare alting, men det er at have en uforklarlig tillid til Gud, og det har jeg selv når livet gør ondt!

Kærlig hilsen
Jan Kornholt

Skriv et svar