Guds Plan

Plan de Dieu – Guds Plan

Vi havde inviteret venner på besøg. En af dem havde en flaske vin med jeg aldrig havde set før. Hans svigerfar havde købt den i ALDI. Den hed ’Plan De Dieu’ som betyder ’Guds Plan’. Fantastisk navn tænkte jeg, og den smagte rigtig godt, så jeg gik i ALDI dagen efter for at købe mere af ’Guds Plan’ – 50 kr. pr. flaske.

Jeg undersøgte baggrunden for vinen. ’Plan De Dieu’ er en slette i Rhone dalen i Sydfrankrig. Oprindeligt var der en stor skov med tæt bevokset krat hvor røvere holdt til. Det var forbundet med stor fare at rejse gennem skoven. Området fik navnet ’Plan De Dieu’ fordi man sagde at hvis man kom helskindet gennem skoven så var det Guds plan at man skulle give sin sjæl til Gud.

Det var i middelalderen at ’Plan De Dieu’ takket være tempelridderne blev udviklet som vinområde. Der blev bygget kirker og klostre i området og munkene og de kristne vinbønder dyrkede vin under Guds beskyttelse. De oplevede det sådan, at det var ’Guds plan’ at velsigne dem med den perfekte jordbund og klimaforhold til at dyrke kvalitetsvine.

I lang tid blev vine fra ’Plan De Dieu’ solgt som ’Cotes du Rhone Village’. Men i 2005 begyndte man at producere vinen under eget navn ’Plan De Dieu’. Og siden da er produktionen steget med 10 % om året, så nutidens vinbønder i Plan De Dieu oplever igen at Guds planer er gode.

Guds plan for mit liv

Jeg spørger nogen gange mig selv: Hvad er meningen med at jeg er præst i Købnerkirken? Har Gud mon en plan med det? Og jeg spørger endnu oftere mig selv om hvad mon Guds plan er med Købnerkirkens fællesskab? Når jeg spørger mig selv så er det svært at få et ordentligt svar. Når jeg spørger Gud så er det en helt anden sag. I det gamle testamente siger Gud gennem profeten Jeremias:

’Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb.’ (Jer 29,11)

Dét hjælper mig i min tvivl og min fortvivlelse over det som ikke lykkes i mit liv: Gud har lagt en plan for mig! Jeg skal ikke kæmpe alene med at finde mening med det som sker og det jeg gør. Guds har lagt en plan for mig. At jeg er præst er ikke bare noget jeg har fundet på. Det er Guds plan. Det som Købnerkirken har gang i, er ikke bare noget vi har fundet på, det er Guds ide, det er Guds kirke, det er ’plan de Dieu’!

Guds plan for dig

Jeg ved at også du kæmper med at finde mening og retning i dit liv. Du spørger også ’Hvad er Guds plan med mig’? Jeg kan ikke svare på det, men jeg kan fortælle dig hvor du kan gå hen og spørge. Gud siger:

Råber I til mig, og går I hen og beder til mig, vil jeg høre jer. Søger I mig, skal I finde mig.’ (Jer 29,12-13)

Jeg tror at Gud har lagt en plan for os alle sammen, både personligt og i vores fællesskaber. Gud har en plan for dig, en plan for din familie, en plan for dine venskaber og en plan for kirken! Det store spørgsmål er, hvordan får vi fingrene i planerne? Det gør vi ved at gå hen og bede til Gud, søge Gud… ja det er endda også i orden at råbe til Gud.

Bøn er fællesskab med Gud og bøn er en mulighed for alle. Og husk at det er rigtig godt både at læse i Bibelen og tale med andre om det og at bede sammen med andre. For hvis du holder det hele inde i dig selv, så bliver det let din egen tvivl og fortvivlelse og ikke Gud som giver dig svarene på dine spørgsmål. Og det er det hele værd for Guds planer for dig handler om ”lykke, fremtid og håb.

Kærlig hilsen
Jan Kornholt

Skriv et svar