Der er håb for kirken

Noah og hans familie var de eneste overlevende efter verdenshistoriens første naturkatastrofe. Den ultimative vandskade: Hele jorden dækket af vand. Men nu var vandet væk og de overlevende, fik igen fast grund under fødderne.  Da takkede han Gud, for det var Gud der havde reddet Noah og hans familie fra at drukne. Gud havde hjulpet Noah med at bygge et skib der kunne rumme både familien og en masse dyr. Så Noah var lettet og glad og takkede Gud. Gud var også glad for Noahs taknemlighed, og Gud velsignede ham og sagde: ”Nu laver jeg en aftale med jer. Aldrig mere vil jeg forbande jorden på grund af menneskene. Aldrig mere skal en vandflod ødelægge jorden.” Og som et tegn på aftalen satte Gud en regnbue på himlen. (Læs selv i Bibelen 1. Mosebog kap.6-9)

Dårlige udsigter

Billedet på denne side har jeg taget fra vinduet i mit kontor. Man kan se meget gennem sådan et vindue på 4. sal. Jeg kan fx se meget af Amager og mange af Københavns tårne, og jeg kan se Købnerkirken sådan lidt fra oven. Denne dag var der optræk til en ’syndflod’ over København og Købnerkirken. Og sådan syntes jeg ofte det ser ud: Byen og kirken er truet af negative kræfter. Der er så meget ondt i verden og det går tilbage for byens kirker. Folkekirken vil lukke 17 kirker i København og mange frikirker har drejet nøglen om. Mindre end 2 % af byens borgere går i kirke og tallet falder. Det er dårlige udsigter.

En god udsigt

Men så kom regnbuen på himlen over byen. Og regnbuen endte i Købnerkirkens kors.  Nu var det en helt anden udsigt jeg så fra min arbejdsplads. Nu var det pludselig som om Gud talte til mig. Synet mindede mig om Guds aftaler med menneskene: Regnbuen er et budskab fra Gud om at være med os og hjælpe os. Også korset er et tegn på en aftale som Gud har lavet med os: Korset handler om Jesus der døde og opstod. Jesus blev henrettet på et kors – korsfæstet – og korset er derfor et budskab om Jesus, der siger: ”Jeg vil være med jer alle dage indtil verdens ende.” Det løfte giver Jesus efter sin opstandelse til sine venner som herefter går ud i alverden for at være kirke.

Du kan gøre en forskel

Med udsigten til regnbuen og korset, da fandt jeg styrke i Guds løfter.  Med begejstring kastede jeg mig ud i dagens opgaver. Selv om skyerne så truende ud, så vidste jeg nu at der er håb for kirken og for min by. Budskabet er ikke bare at Gud nok skal klare det hele.  Efter syndfloden var Gud ikke færdig med Noah, men gav ham nye opgaver. For Gud har bestemt at arbejde gennem mennesker som du og jeg. Du kan derfor gøre en forskel om du vælger at arbejde for Gud. Og hvilken forskel! Gud, som har al magt, har lavet en aftale med os om at hvis vi vil, så vil hans kraft fylde os når vi arbejder for ham. Der er håb for kirken… hvis vi vil!

Kærlig hilsen
Jan Kornholt

Skriv et svar